Vårkänslor

Mitten av april är nådd. Vårkänslor! Snart kan man nog hänga undan vinterjackan för gott, eller vad tror ni? Solen skiner i Karlstad idag och jag sitter inne i min lilla lägenhet. Kanske inte det man borde göra, men det tänker jag fortsätta med resten av eftermiddan/kvällen ändå. 

Nästa lördag är det  v å r m a r k n a d  i Dals-Ed. Det är grejer det ser ni! Vi har två marknader i Ed och det är årets höjdpunkter. Vårmarknaden brukar ligga i slutet av april och för ungdomarna är det årets partynight, för övriga är det dan då man tar på sig sin nya färgglada vårjacka, somriga skor, går ut och träffar folk och njuter av att vintern äntligen är över! Folk är på glatt humör när det är marknad, bönderna börjar prata om vårbruket och skolbarnen inser att sommarlovet börjar närma sig. Höstmarknaden är speciell den också, den infaller nämligen alltid 2 dagar innan älgjakten börjar. Och älgjakten, förstår ni, det är viktiga saker i Dals-Ed. Mycket viktiga saker. Folk (mest gubbar då...) är spända till max och börjar drömma och jaktlyckan. Man handlar lite nya jaktkläder och snackar gamla jaktminnen. Nästa lördag när vårmarknaden kommer till byn ska jag jobba på förmiddagen och sen åka på 50-årskalas, men en snabbis nere på byn o känna av stämningen ska nog hinnas med i alla fall!

För övrigt är det knappt 8 veckor kvar av vårterminen. Underbart! I helgen pluggade jag massor och känner nu att jag troligen kommer fixa också denna terminen. Med lite planering så går det! Om knappt sex veckor är min engelskakurs slut, vilket ska bli sjukt härligt. Ett läsårs pina är då till ända. Snart (i aug) är det dags att satsa på examensarbetet, och jag längtar massor faktiskt! Är på g nu och skulle helst börja med en gång!


Ett par till saker jag längtar efter som tack och lov närmar sig med stormsteg:

  • Hemflytt! Inte många nätter kvar här i Karlstad nu!
  • Minisemester i Bergen. Barndop ute på Tertnes och käka glass med Madde inne på Bryggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback